söndag 2 november 2008

Första glöggen...


..känns i hela kroppen. Den värmer lika gott första gången man dricker den varje år. Denna vinterhöstiga dagen blev den första glöggdagen detta året. Jag ska mysa med en kopp till lite senare, men då ska jag också lyxa till det med värdshusbakade pepparkakor.
Vilken härlig dag det har varit idag. Solen lyste på de få höstfärgade bladen som finns kvar på träden, men i gräset var det frost. Luften var sådär underbart frisk att det nästan ilade i lungarna för varje andetag jag tog. Frisk härlig luft. Jag fick en bild i mitt huvud idag när jag kände denna luften fyllas i mina lungor. Det var en bild av att jag stod med utsträckta armar, tittade upp på den klara himlen, snurrade runt och kastade höstlöv omkring mig. Frihet. Men från vad? Kanske är det att jag tände ljus för mina bortgångna vänner igår, eller för att jag inte gjort något speciellt denna helgen. Vad vet jag? Skön känsla var det iaf att få släppa alla tunga tankar och bara snurra.

Är det färdig-spökat nu?