fredag 27 februari 2009

Mat-Janet.

Igår bestämde jag mig för att göra något lite mer avancerat till kvällsmat. Jag hade haft en ganska jobbig dag på jobbet och kände att det bästa vore att skaka av mig det i köket. Jag kom på att göra mini-piroger, ja ungefär som pirog-ungar, med två olika fyllningar. Några fyllda med stekt bacon och lök, några med mozarella och svarta hackade oliver. Serverade till det en mycket fräsch sallad med avocado, romana-sallad, äppel och gurka med pressad citron över. Det blev en hit även för min sambo som hatar all mat som innehåller någon slags deg så som paj, pirog osv. Jag tar hans "Mmmm-ande" under måltiden som en komplimang! Jag blev ganska nöjd själv och tänkte därför dela med mig av denna ljuvliga kvällsmat. De är även helt perfekta att göra och frysa in, och plocka fram om man bara är lite småhungrig någon gång. Ikväll tänkte jag göra pasta med en pastasås på tärnad kyckling, ädelost, creme fraiche med franska örter och matlagningsgrädde. Det är smaskens, och ett bra tips för den som älskar ädelost (en extra hälsning till min halvdanska vän Frida)! Jag tänker lämna recept på båda lite längre ned.

Btw: Är så gott som husägare i Rottne nu mer. Om ca en månad har jag min adress på Tjädervägen 8.



Mini-piroger ca 20 st.

Deg:
75 gram smör
2 ½ dl vatten
25 gram färsk jäst
1 ½ msk socker
1 tsk salt
7 ½ dl vetemjöl

Baconfyllning:
1 paket bacon (140 g)
1 halv gul lök
(Förutsatt att man vill göra båda fyllningarna, annars bara dubbla.)

Mozarella/Olivfyllning:
200 gram riven mozarella
15 svarta urkärnade oliver (hacka)

Gör så här:
1. Smält smöret, häll på vattnet och värm till 37¤C.
2. Blanda jäst, socker och salt i en bunke. Rör i degspadet så att jästen löses upp.
3. Blanda i mjölet och knåda till en smidig deg. Låt jäsa till dubbel storlek i ca 30 minuter.
4. Sätt på ugnen på 200¤C. Skär baconet smått och skala och finhacka löken. Fräs bacon och lök i en stekpanna tills löken är mjuk. Riv Mozarella och hacka oliverna.
5. Dela upp degen i 20 delar och forma till runda bollar som du lägger ut på en bakpappresklädd plåt. Låt jäsa ytterligare 15 minuter.
6. Platta till bollarna och fördela fyllningarna i mitten av degen. Vik ihop till halvmånar och tryck till så att inte fyllningarna trillar ut.
7. Pensla med uppvispat ägg och grädda 10-12 minuter eller till pirogerna fått fin gyllenbrun färg. Pensla gärna pirogerna med lite smält smör när det tagits ut ur ugnen.


Kycklingpasta med ädelost:

Den här rätten är en rätt man lagar efter vad man själv tycker smakar bra. Därför tilldelar jag dig bara ingredienserna så att du själv kan smaka av vad du tycker är gott.

Det du behöver är:
Bandpasta
Kycklingfilé som du skär i ganska små tärningar
Gräddig ädelost
Creme fraiche med smak av franska örter
Matlagningsgrädde
salt och peppar

Koka pastan och häll sedan på den underbara krämiga pastasåsen, servera genast!


Tips! Servera kall päroncider till båda rätterna i champagneglas, det ger en mycket lyxigare känsla och smakar dessutom godare!

Inga kommentarer: