söndag 1 februari 2009

Fucking neighbours!

Tjena! Vaknade 03.14 inatt, trodde först att det var efterfest på ovanvåningen. Tänkte "jävla skit, när ska han ge sig?". Acke hade gått ut och lagt sig på soffan tidigare för jag hade höjt elementet till högsta och han höll på att dö i värmen. Skönt, tyckte jag, att det var varmt alltså! Ligger och lyssnar (som man gör när man inte kan sova och grannarna stör) och hör efter mycket dunsande i ett någorlunda jämt tempo, en tjej som stönar/skriker av välbehag. "Jaha, nu knullar dem också!" tänkte jag. Kul att ligga och lyssna på det halv fyra på natten. Hörde också att Acke var vaken så gick upp och sa "Hör du grannarna?" och får ett "Ja!" till svar. Antar att han också vaknat av samma sak. Går in och lägger mig igen och hör en man vråla, då tänkte jag: "Äntligen är dem färdiga!" Och det var dem också...i tio minuter...sen var det samma sak igen. Så höll det på fram till fem i morse (!) Skavsår, hallå! När jag vaknade i morse av att Acke skulle till jobbet så frågade jag om han hörde hur dem höll på inatt. Han trodde visst bara att dem höll på och dona, hade inte alls hört något stönande och manligt vrål minsann! Förmodligen för att lägenheterna är identiska och deras sovrum ligger ovanför mitt. Verkar i alla fall som att grannen hade fått det där "fem-i-två-ragget" Den spritfyllda i hörnet. Så länge som dem kunde hålla på så var dem nog rätt bra alkoholpåverkade och med tanken på tidslaget... Skönt med stadiggt förhållande kan jag tycka! :)

För övrigt är det snart början på den veckan som ska sluta med ett rejält kalas! Temat blir mingel, med mingeltugg och groggbord, pga den lilla bostadsytan! Hoppas på att min f.d granntjej ska komma med sin dator idag så vi kan göra playlist i hennes spotify. Dessutom har jag bakat kladdmuffins med dumle i som vi kan smaska på! Tycker det är dags att hon lämnar stan och kommer hit för en gångs skull!

Hade behövt simma idag men har väl lyssnat så intensivt inatt att jag vridit till nacken på något konstigt vis så det gör jätteont (eh, nej, jag har bara sovit illa), så kan nog inte simma. Men kanske gör det ändå... Ska iaf göra något nyttigt idag. Gå runt sjön är en bra grej.

2 kommentarer:

Anonym sa...

mums och tack för godast muffinsen.
tack också för finaste sällskapet!
Man du...

Hur är det nu? Ska det stå de eller dem här? Du har säkert ställt dig den frågan någon gång. Men varför är det egentligen så svårt? Vi tvekar ju aldrig mellan jag och mig. Där talar språkkänslan klart och tydligt om för oss att det heter Jag sprang fortast och Spara en tårtbit åt mig.

Varför tvekar vi då? Varför blir det fel? Jo, de flesta av oss säger ju dom som en talspråklig motsvarighet till både de och dem. När vi sedan ska skriva ner alla dessa dom måste vi plötsligt lära oss en regel som vi faktiskt inte tillämpar alls när vi pratar. Inte konstigt att vi blir osäkra. Heter det Spara en tårtbit åt de eller Spara en tårtbit åt dem?

Men det finns faktiskt ett knep för att lura språkkänslan här. Du kan nämligen utnyttja att din språkkänsla inte tar fel på till exempel jag och mig. Nästa gång du hamnar i en situation där du tvekar mellan de och dem provar du med jag eller mig istället. Ordet jag har nämligen samma form som de, liksom mig har samma form som dem.

Vi testar: heter det Spara en tårtbit åt de eller Spara en tårtbit åt dem? Om vi byter ut orden så ser vi genast att det heter Spara en tårtbit åt mig. Och mig hade ju samma form som dem. Alltså ska det vara Spara en tårtbit åt dem. Använd det här knepet varje gång du är osäker!

Jag - De
Mig - Dem



puss!

MissiJay sa...

haha, fan vad bra knep! Det ska jag komma ihåg!! Puss för att du är så gullig som tar dig tid för sånt här. Spara en tårtbit åt mig! ;)