lördag 21 februari 2009

Det lilla röda på Tjädervägen.

I veckan lade vi ett bud på ett hus i Rottne. Tänkte dela med mig lite av mina tankar och funderingar kring detta huset. Men eftersom bilderna har lagt sig i fel ordning och vägrar flytta på sig så börjar vi med övervåningen:


Allrum uppe: Ganska litet, men ett nytt golv i tex. ek skulle göra enorm skillnad. Härligt ljusinsläpp från takfönstrerna tycker jag!

Toaletten uppe: Innehåller även dusch som finns bakom en liten skärmvägg. Men eftersom denna toalett inte är den stora tänkte jag att man kunde måla väggarna i ljusgrått med våtrumsfärg. Kanske byta blandare efter ett tag, sätta upp lite andra krokar och en fräschare spegel med snygg belysning. Det hade gjort stor skillnad!

Sovrum uppe: Det är här magin ska hända. Så här krävs en hel näve mysfaktor, lite nya golv och tyget kan man ju byta ut eller ta bort helt. Där bakom göms ett skrivbord. En snygg sängram och någon snygg lampa över sängen. Även i detta rummet är det ett takfönster, fast det är inte direkt lutat mog taket utan är istället en liten utbyggnad på taket.

Bild 2 på allrummet uppe: Jag hade tänkt mig en fondvägg som följer med hela vägen ner till undervåningen. Problemet är att detta är tänkt som vårat vardagsrum, vilket blir ett litet problem med vår stora tv tycker vi. Men funderar på ett lösa problemet genom att ha tv:n sittandes ganska högt upp på en arm som man kan fälla ut. Om man drar ut tv:n ovanför trappan så kan man nog utan problem vara många som kan kolla på film och mysa.


Ok, nu är vi på nedervåningen. Detta är då utsatt som Vardagsrum, MEN, vi hade tänkt ha detta som matsalsrum. Därav tanken med vardagsrummet uppe. När man kommer in i huset ligger detta precis till höger och rakt fram är köket. Vi är väldigt enade om en stor plats till matsalsbord eftersom vi älskar att bjuda hem vänner på middag och umgås. Väldigt stilrent vill vi ha detta rummet. Ett snyggt ljust golv, samma här förmodligen i ek, ett bord med plats för minst 8 pers. En stor snygg designlampa, ett par fåtöljer i en hörna med fårfäll i, en snygg matta och perfekta detaljer. Kan bli hur mys som helst!


Sovrum nere: Är väl tanke som barnrum längre fram. Det ligger avsides och nära toaletten nere, perfekt! Detta blir ju då ett senare problem hur fult det än är nu. Men det får förmodligen vänta tills det blir aktuellt med förökning. :)

Matsalsrum nere: Detta har tidigare varit ett rum. Och det är väl tanken att det ska bli ett rum till om man får fler bebisar... Men just nu är detta ett ganska dött utrymme. Bakom väggen till höger är det en klädkammare. Om man slår ut den så kan detta kanske bli ett mer användbart rum, men då förlorar man förvaringsutrymme vilket det inte finns så hemskt mycket av i huset. Men det blir väl kanske även här ett par fåtöljer och kanske en liten tv...Det är ju ändå lite utgång till baksidan på huset, och det får det väl fortsätta att vara ett tag till. Synd nog blir det för trångt med så stort matsalsbord här.


Badrum nere: Ja, det blir ju duschkabin och ett nytt handfat med skåp under. Har hittat ett riktigt snyggt på kvik. Jag vill ha ett "skål-handfat" som står uppe på skåpet. Kanske en bänkskiva i sten under. Frågan är ju bara det här med kakel. Jag tror jag vill ha ganska stora vita rektangulära plattor på väggen som "står upp" Men sedan vill jag kanske ha två plattor som är turkosa. En innanför duschkabinen och en någonstans ovanför toaletten. Svart golv är väl givet antar jag. Hade gärna gjort något riktigt coolt, kanske orange istället för turkost? Bäst att fundera på...

Entré: Ta bort spaljén såklart och istället ställa en garderob där. Sedan blir det ju kakelgolv fram till spaljén ungefär, samma kakel som vi kommer ha i köket om vi ska ha kakel i köket. Klädhängare med krokar och ett skoställ nere. Och såklart en snygg punktbelysning i taket som lyser upp stället lite mer.


Kök: Nu fick jag inte med båda bilderna tyvärr men här är iaf köket. Vi kollar fortfarande runt men antingen blir det ett vitt kök eller ett i ek. Typiskt nog gick tantens kyl och frys sönder för bara en eller två veckor sen så hon fick köpa nya, och så klart köpte hon ju vita. Man känner ju då att man inte bara kan kasta ut dem och köpa nya. Men vi ska nog få ihop det ändå. Tanken är iaf antingen att göra så det ser ut som ett jättegammalt trägolv i köket, eller svart skiffer-golv. Eftersom vi inte riktigt ska använda köket som sittplats så hade jag en liten önskan om att göra en köksö i mitten av köket där man kan ha barstolar på andra sidan så man kan sitta och dricka sitt morgonkaffe. Helst skulle jag då också vilja ha ugn och häll i köksön. Men nu är det bara väldigt mycket tankar. Tak, dörr och lister ska definitivt målas vitt, eller ja, blir ju att köpa nya lister och ny dörr. Om det blir vitt kök så blir det vit ugn och fläkt i glas tror vi nu iaf. Svart sten till bänkskiva med vitt inslag och helst vill jag inte ha kakel utan en glas-skiva med betong bakom. Dolda spots under överskåpen också så klart om man inte kan lägga små lysdioder i kanterna bakom glas-skivan. Det hade vart snyggt! Fast ska vi ha köksö vill jag hellre ha ett kök i ek med ljus bänkskiva i sten och ljusgrått avlångt kakel, rostfri ugn och rostfri fläkt... Men det är som sagt bara tankar...

Här har vi då Tjädervägen 8. Framsidan. Finns även en groventré/tvätt som jag missade lägga in. Ingången till den är dörren man kan se på bilden. Där inne behövs även göras endel men det är också ett sista projekt. Jag önskar att jag fick ett svar, det här lilla huset har stora möjligheter. Tomten är jättehärlig, inte för mycket men saknar ett jordgubbsland. Det värsta är att jag har fäst mig vid det, känner mig hemma och vill börja renovera idag. Tänk om vi inte får det... Nu är det bara en lång väntan. Gå gärna in på Hemnet och titta på fler bilder.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas ni får huset :)

MissiJay sa...

Jag hoppas också!