tisdag 10 mars 2009

This and that.


I fredags träffade jag Liza och Grethe. Lizas nya lägenhet var fin. På lördagen vaknade jag med världens migrän. Det blev ingen resa till Ullared med familjen, och jag trodde inte heller jag skulle kunna ta mig till Lammhult på Designers Saturday. Klockan tre eller halv fyra tog jag mig upp ur sängen för fösta gången och kämpade för att ta mig till Lammhult. Väl där åt jag gott och sedan gick jag och Acke till hotellrummet och bäddade ner oss i världens skönaste hotellakan för att kolla i "Allt om Hem". Sedan somnade vi båda nyttigt med huvudet på kudden och benen slingrandes runt varandras. På söndagen gjorde jag mig i ordning ganska sent. Gick bort till restaurangen och åt söndags-lunch, värdshusets Wallenbergare. Helt ok! Sedan gick jag till Svenssons för att gå guidad tur, men märkte att allt guiden berättade visste jag redan så jag gick lite bredvid och kikade på andra saker. Som t.ex. lampan "scheisse" som är något av det vackraste jag sett på länge. Med tårar i ögonen gick jag där ifrån, utan lampan. Jag gick och fikade lite kaffe på Svenssons kafé, helt i min ensamhet, helt förälskad i formgivaren Hans Bleken Rud's lampa, helt underbart! Gick sedan även en vända på Nilssons där jag hittade lite saker som Kartell-stol och lampa, lite hall-möbler och ett matsalsbord jag kan tänka mig pryda matsalsrummet med. När jag var klar där och märkte att jag fortfarande inte hade köpt något blev jag lite besviken. Jag bestämde mig då för att gå en runda till till Svenssons, mest för att titta på lampan en sista gång, men även bestämd att köpa Lexington-handdukar. Jag kom där ifrån utan lampa och handdukar, men med en Georg Jensen- termoskanna rikare. Dock 629:- fattigare, fast med tanken att jag gjort ett fynd då det var 10% rabatt på den enbart denna helgen. Jag gjorde ju helt klart ett fynd! Och inte kan jag servera kaffe i en termos från Jula till sommaren när jag har främmat på altanen! ;)
På kvällen fick jag mig ett reält träningspass då jag fick jobba som diskjänta och plocka ut ren disk som kom på löpande band, iförd en tjock tröja och läderstövlar. När vi sedan satte oss i bilen för att åka hem runt halv tio på söndagskvällen, kände jag att jag var trött i fötterna, men huvudet var trött av glädje efter en helt underbar dag av ensamhet och välmående. Även en gnutta av att finna mig själv igen, uppslukad av design-världen och drömmen att själv få ha min egen designade lampa hängandes på Svenssons i Lammhult en vacker dag.
Idag är jag hemma. Sjuk. Febrig. Lite täppt i ena näsborren men mest med ont i kroppen och feber. Jag är verkligen helt slut. Hoppas jag kommer på benen snart igen. Helst imorn!

Inga kommentarer: