fredag 13 mars 2009

A-DEAL-IS-A-DEAL

Handpenningen är betald. Nu är det vårat på riktigt och jag är helt förförd av tanken att äntligen få bo i hus. Så förförd att jag nästan är besatt. Men mycket ska göras. Vi kommer att bo några veckor i "det blå rummet" i starten för att direkt börja renovera vårat blivande sovrum på övervåningen. Men innan tapeter och golv, måste det bytas dörr och fönster. Jag vill tro på att jag har en som vill hjälpa mig med det, en som heter Martin och kallas för "Kakan". Han är händig och snäll. Besiktingen visade även att trädgården måste prioriteras så fort våren kommer. Där ska det sågas ner stora enar och buskar som tant Carin låtit växa upp mot husväggen, vilka i sin tur har gjort så att fasaden har tagit stryk. Hon har även packat på jord runt hela huset hela vägen upp till träkanten, vilket måste grävas bort innan det börjar krypa in fukt i husväggen. Samma sak har hon gjort på baksidan runt altanen, där det normalt sett ska komma in luft under. Detta har lett till att altanen måste renoveras/rivas och byggas upp på nytt. På taket växte det mossa på vissa ställen, vilket betyder att snart kan inte fukten rinna av taket längre, utan kryper bakvägen in i huset. Tur nog så har inget hänt ännu men mossan måste bort i vår och det är ett projekt som Anders har lovat mig att ta sig an. Det är många projekt som kommer framför oss och det känns helt underbart. Negativt är det ändå att behöva gå upp så tidigt på morgonen, så det gäller att njuta av de extra minuterna man får på morgonen nu innan flytt. Mycket tjat om hus nu i min blogg, jag vet, men det är ju det största som hänt i mitt liv hittills och det som retar mina tankar hela tiden. Retar dem på ett bra vis, så där som bara en verklig dröm kan göra...

Inga kommentarer: